Kommunene har digitalisert i årevis. Men vann, avløp og andre tekniske tjenester får vi ikke til å digitalisere, skriver Kirsti Kierulf i Norsk Kommunalteknisk Forening. Her går hun gjennom de tre viktigste årsakene, og forteller hvordan NKF undersøker situasjonen. Hva sier undersøkelsen om vann og avløp?
Vi leser stadig om vannmålere som blir plassert ut hos innbyggere, men ikke har kontakt med nettet.
Om apper som installeres for å varsle om når renovasjonsbilen kommer, men ikke er oppdatert.
IT i praksis
God respons - urolig over svarene
-
Fortsatt samles det meste av data inn manuelt. Enten det er fra en plansak, en byggesak eller data om hvordan vi drifter bygg eller vei. Noen er kommet langt på området, men over 50 prosent av dataene vi trenger for å drive kommunen kommer inn fra manuelle lister og registreringer, ikke fra systemene som styrer oppgaver som blant annet ventilasjon, lås, lys, varme og vannmengde.
-
De som svarer på undersøkelsen oppgir at de er meget usikre på metoder for datainnsamling, og om de samler inn de riktige dataene vi trenger i kommunen.
-
Totalt sett er digitaliseringen svært enkel, og faktisk til mer besvær enn glede i en hektisk hverdag.
Jobber alene og i mørke
MinID og Altinn
-
Enhetsregisteret til firmainformasjon
-
Folkeregisteret til personinformasjon
-
Matrikkelen til stedlig informasjon
-
MinID til autorisering og pålogging
-
Altinn til all digital dialog med brukere og kunder
Sikkerhet i vann og avløp
Ønsker digitalt samarbeid
Tre årsaker
-
Vi samarbeider for lite om bruk av nasjonale, felles integrasjonsplattformer. Altså systemer som Altinn og MinID, nevnt over.
-
Vi vil ikke gjøre nødvendige organisasjonsendringer. Politikerne styrer kommunene. De er stort sett enige om at vi må digitalisere. De de ikke forstår er at digitalisering krever endringer i hvordan vi organiserer kommunene. Helt nødvendig endringer, som det ofte er håpløst å få politisk enighet om. Der ligger den kanskje viktigste rotårsaken.
-
Vi kan for lite. Kommuner og kommunaltekniske tjenester styres av mennesker som ikke kan digitalisering. De får rikelige beskjeder om at digitalisering er viktig. Men de mangler kunnskap om hvordan, og de mangler grunnleggende systemer. Det gjør at for mye skjer på leverandørenes premisser.